کانون وبلاگ نویسان بخش فین هرمزگان

کانون وبلاگ نویسان بخش فین هرمزگان

مکانی برای انتشار مطالب وبلاگ نویسان برتر بخش فین .آخرین اخبار بخش فین
کانون وبلاگ نویسان بخش فین هرمزگان

کانون وبلاگ نویسان بخش فین هرمزگان

مکانی برای انتشار مطالب وبلاگ نویسان برتر بخش فین .آخرین اخبار بخش فین

رکود مساجد شهر و خیل جوانان بیکار

مسجد نیایشگاه و محل گردهمایی مسلمانان است. مسجد قدمتی به اندازه خود اسلام دارد.

اولین مسجد باورود محمد، پیامبر اسلام به مدینه در عربستان سعودی پایه‌گذاری شد.

اما آنچه ما امروز در مساجد می بینیم رکود بی سابقه این اماکن مذهبی است.

به راستی که مشکل چیست ؟ چرا جوانان اشتیاقی برای حضور در مسجد ندارند؟ چرا مساجد به عنوان آخرین پایگاه گذراندن اوقات فراغت جوانان تلقی می شود ؟ و چرا این مکان مقدس نمی تواند جوانان را به سمت خود جذب کند؟

آنچه که مشخص است  شیوه مدیریت سنتی مساجد مهمترین عامل دوری جوانان و نوجوانان از مساجد می باشد.

مدیریتی که همچنان با قدمت هزار ساله در مساجد در حال اجرا است . به راستی آیا وقت آن نشده با تغییر نگرشها و دیدگاه ها کمی تغییرات ایجاد کنیم و برای این مهم کاری انجام دهیم.

آیا به نظر شما جوان امروزجذابیت های اطرافش از رایانه ، اینترنت ، گوشی تلفن همراه ، مکان های تفریحی و... را رها می کند و به جایی می آید که هیچ گونه جذابیتی برایش ندارد و تنها کاری که در آنجا انجام می دهد نمازخواندن و بعد هم  گوش دادن به روضه و ... است. آیا روضه و نوحه و این کارهای سنتی به تنهایی می تواند نیاز یک جوان امروزی را پاسخ گو باشد .

متاسفانه اکثر ائمه جماعت مساجد یا آدم ها مسن هستند یا اینکه اصلا آن مسجد امام جماعت ندارد . خوب این جوان برای چه به مسجد بیاید . آیا کسی هست که نیازها و سوالاتش را پاسخ دهد . آیا اگر آمد امام جماعت  حاضر است وقت خود را در اختیار این جوان قرار دهد و با او صحبت کند و در خصوص مسائل و مشکلاتش کمکش کند.

موضوع بسیار مهم دیگری که باعث دوری جوانان از مساجد شده است نبود فعالیتهای جانبی اعم از فعالیتها ورزشی ، فرهنگی و ... در کنار مساجد است . مساجد شهر فقط شده اند مکان دعا و روضه خوانی . در بیشتر ایام سال مصیبت خوانی است و  عزاداری می شود و به این موضوع اهمیت می دهد ولی در هنگام جشن ها و اعیاد هیچ فعالیتی وجود ندارد . به قول یکی از دوستان چرا ما فقط در هنگام عزاداری به خیابان ها می اییم و در هنگام جشن ها و اعیاد این کار صورت نمی گیرد.

نه اینکه ذکر مصیبت در مساجد خوب نیست چرا لازم است ولی آیا بهتر نیست روی دیگر سکه را هم ببینیم و کمی هم به شادی مردم توجه کنیم . مردم علاوه بر ذکر مصیبت و مرور وقایع تلخ و  ناگوار دینشان به شادی و خوشحالی هم نیاز دارند.

پس بهتر کمی واقع بیبنانه به این موضوع توجه کنیم  و تعصبات و تفکرات گذشته را دور بریزیم و جوانان را درک کرد و همه تقصیرات را به گردن جوانان جویای نام نیانداخت . 

با آرزوی برآورده شدن آرزوهایتان

نویسنده : رضا-ر

کانون وبلاگ نویسان فین هرمزگان


نظرات 1 + ارسال نظر
فین آنلاین جمعه 13 تیر 1393 ساعت 14:43 http://finonline.tk

بسیار عالی بود!
واقعا حرف دل جوانان بود
به امید این که مسئولین به صورت جدی پیگیر این موضوع شوند و دوباره نشاط به مساجد بازگردد

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.